
UM Bełchatów
W ramach obchodów jubileuszu 1000-lecia Królestwa Polskiego odbył się wyjątkowy koncert patriotyczny, który zgromadził nie tylko miłośników muzyki, ale też tych, którzy cenią żywą lekcję historii i ducha wspólnoty. Na scenie zaprezentowały się dziecięce chóry, których występy oczarowały publiczność i wzbudziły głębokie emocje.
Wydarzenie, zorganizowane m.in. przez Miasto Bełchatów, Parafię pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, okazało się prawdziwą muzyczną podróżą przez dzieje polskiego narodu. Usłyszeliśmy zarówno podniosłe pieśni sakralne, jak i świeckie utwory patriotyczne – wszystkie wykonane z ogromną wrażliwością i pasją przez młodych artystów. To mozaika hymnów i emblematycznych utworów z różnych etapów historii Królestwa i Rzeczpospolitej Polskiej.
Na scenie wystąpiły:
- Chór „Kantylenka" z Bełchatowa – znany ze swojego emocjonalnego podejścia do muzyki chóralnej i starannej dykcji. Chór, który od samego początku, czyli od września 2020 roku, działa przy bełchatowskiej Szkole Podstawowej nr 12. Zespół, który prowadzi Agnieszka Brzezowska, ma na swoi koncie wiele nagród, m.in. Złote Pasmo i Grand Prix w konkursie chórów a capella w Bydgoszczy. Podczas niedzielnego koncertu mogliśmy wysłuchać zarówno grupy młodszej, jak i starszej. Pierwsza zaprezentowała „W arce Noego"młodego polskiego kompozytora Jana Krutula, ludową „Kukułeczkę" oraz znany wszystkim utwór „Płynie Wisła, płynie".
- Chłopięcy Chór Kameralny „Chcemy Śpiewać" z Łodzi – zespół o imponującym brzmieniu i perfekcyjnym zgraniu. Drugim chórem, który wystąpił przed bełchatowską publicznością, był Chór Chłopięcy „Chcemy Śpiewać" z Łodzi. Zespół powstał w 2016 roku, a prowadzi go Katarzyna Sawiak. Pod jej batutą uczniowie klas 4-8 oraz absolwenci Szkoły Podstawowej nr 41 w Łodzi śpiewają zarówno pieśni religijne, jak i świecie. I to z niemałymi sukcesami. Ostatnie to m.in. Srebrne Pasmo wyśpiewane podczas XX Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie. Srebrny Dyplom i zwycięstwo w konkursie #Virtualfilm na najlepszą produkcję audio-wizualną promującą muzyką chóralną w 8 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej „Cantantes Lublinensis".W Bełchatowie zaśpiewali kilka tradycyjnych utworów z różnych epok i zakątków naszego kraju. W kościele farnym wybrzmiała chociażby śląska pieśń wojacka „Trąbią, trąbią". Nie zabrakło też „Krakowiaczka" do muz. Stanisława Moniuszki, ale też „A czyjeż to imię rozlega się sławą" do słów Marii Konopnickiej.
- Chór Dziecięcy „Kolorowe Laurki" z Sokolnik Lasu – który zachwycił publiczność kolorystyką głosów i dziecięcą autentycznością. Ostatnim chórem, który wystąpił podczas bełchatowskiego koncertu były "Kolorowe Laurki" z Sokolnik Lasu. Od początku, czyli od 1999 roku, prowadzi je Laura Banacka-Sołek. Warto zaznaczyć, że inicjatorem i założycielem zespołu był ks. Zbigniew Zgoda, który przez 15 lat rozwijał chór, dostarczając autorskich utworów o tematyce religijnej. Zespół występuje również na licznych festiwalach, konkursach także z repertuarem o charakterze świeckim. Pod koniec roku 2021 wydali płytę pt. „Więcej i Twoje przyjście". W swoim dorobku ma także Złote i Srebrne Puchary na Międzynarodowym Konkursie Chorus Inside w Lloret de Mar i w Rzymie. Od 2020 roku chór dziecięcy uczestniczy w projekcie Śpiewająca Polska, dzięki któremu uczestniczy w wielu dodatkowych koncertach, szkoleniach i warsztatach.W interpretacji „Kolorowych Laurek" bełchatowska publiczność wysłuchała kilku utworów. W tym „Kto Ty jesteś – Polak mały", „Aureoli", „Mój braciszku obudź się" oraz „W domu ojczystym".
Zwieńczeniem „Koncertu patriotycznego na dziecięce głosy" było wspólne z publicznością wykonanie „Roty". Wybór akurat tej pieśni był nieprzypadkowy. Warto w tym miejscu bowiem przypomnieć, że jego pierwsze słowa: „Nie rzucim ziemi skąd nasz ród…", Maria Konopnicka napisała w 1901 roku. W ten sposób zareagowała na wieść o represjach, które spotkały dzieci z Wrześni, protestujące przeciwko nauczaniu religii w języku niemieckim. Największą popularnością „Rota" cieszyła się do 1918 roku oraz w czasie plebiscytów i powstań śląskich, a w II Rzeczpospolitej kandydowała do roli Hymnu Państwowego.
To nie był zwykły koncert. To było wydarzenie, które połączyło pokolenia i pokazało, że patriotyzm można wyrażać nie tylko przez słowa, ale też przez dźwięki, emocje i wspólne przeżywanie muzyki.
1000-lecie Korony Polskiej
W 1025 roku w archikatedrze gnieźnieńskiej odbyła się koronacja Bolesława Chrobrego na króla Polski. Od tych podniosłych wydarzeń mija właśnie 1000-lat. Dlatego też Sejm RP podjął uchwałę, na mocy której 2025 rok został ogłoszony Rokiem 1000-lecia Królestwa Polskiego. „Korona Bolesława Chrobrego stała się trwałym znakiem niezależności naszego kraju i siły narodu. (…) Odkąd Orzeł Biały stał się oficjalnym godłem Królestwa Polskiego, na jego głowie zawsze widniała korona. Wizerunek i pamięć o Koronie Chrobrego towarzyszyły późniejszym bohaterom walk o niepodległość. W roku 1919 i ponownie w 1989 r. powróciła ona na godło odrodzonej Rzeczypospolitej i wieńczy je nadal jako widomy znak suwerennego Państwa Polskiego" – czytamy w uchwale.
Z tej okazji w całym kraju odbywają się liczne wydarzenia upamiętniające ten wyjątkowy jubileusz. Także Bełchatów włączył się w rocznicowe obchody. W niedziele 27 kwietnia w kościele pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny odbył się „Koncert patriotyczny na dziecięce głosy".