Firma Budimex złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Radomska w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42. Wycena realizacji inwestycji opiewa na kwotę 214 142 160,17 zł. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie i kluczowy element sieci dróg krajowych w województwie łódzkim.
Nowa trasa ma w przyszłości wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Radomska — miasta o silnym potencjale przemysłowym, liczącego blisko 45 tysięcy mieszkańców.
Przez śródmieście Radomska każdego dnia przejeżdżają setki pojazdów ciężarowych, zmierzających do zakładów przemysłowych i centrów logistycznych zlokalizowanych na obrzeżach miasta. Do tego dochodzi intensywny ruch tranzytowy samochodów osobowych zarówno na kierunku północ–południe (DK91), jak i wschód–zachód (DK42). W godzinach szczytu komunikacyjnego centrum miasta staje się całkowicie zablokowane. Dla mieszkańców oznacza to poważne utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu.
- Obwodnica Radomska będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza, szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony. Długość nowej trasy to blisko 12 km, z czego niemal 6 km to odcinek DK 42. Resztę stanowi fragment DK 91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski - przekazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi.
Jak dodają, umowa w systemie „Projektuj i buduj" ma zostać podpisana jeszcze latem tego roku. Etap projektowania oraz procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) planowane są do zakończenia na początku 2027 roku. Zakończenie prac budowlanych przewidziano na pierwszą połowę 2029 roku.
Obwodnica ma obsługiwać zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy na głównych kierunkach komunikacyjnych. Obecnie funkcjonuje już północno-zachodni fragment obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, który stanie się środkową częścią przyszłej, pełnej trasy. Projekt zakłada rozbudowę o dwa kolejne odcinki: południowo-zachodni w ciągu DK91 oraz północny w ciągu DK42.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie również 2,5-kilometrowy odcinek DK91 na południe od miasta. Zrealizowana zostanie także budowa nowego mostu na rzece Warcie, który zastąpi dotychczasowy. Nowa przeprawa zostanie posadowiona wyżej niż obecna, co umożliwi swobodne przemieszczanie się dużych zwierząt pod konstrukcją. To rozwiązanie podyktowane jest wymogami ochrony środowiska i stanowi nieodzowny warunek realizacji dalszych odcinków obwodnicy. Jednocześnie poprawi ono bezpieczeństwo podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami.