Dzięki PLK SA lepsze podróże na trasie Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Drzewica

Budowa-konstrukcji-stalowej-nowego-mostu-nad-Pilica-w-Tomaszowie-Maz.-maszyny-robotnicy-fot.-Marcin-Kowalczy-k-PLK
fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. remontują most kolejowy nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim. Wykonawca montuje elementy nowej stalowej konstrukcji obok istniejącego obiektu. Nowy most, który zastąpi obecną przeprawę zapewni sprawne połączenia dalekobieżne m.in. Poznań – Kraków, Gdynia – Łódź – Kraków oraz połączenia regionalne Łódź – Drzewica. Zadanie o wartości 13,5 mln zł ze środków budżetowych.

Stalowa konstrukcja kratownicowa nowej przeprawy o długości ok. 170 metrów powstaje obok mostu, po którym cały czas kursują pociągi. Na plac budowy zwożone są elementy nowego obiektu tj. belki kratownicowe, które na miejscu są spawane. W ten sposób w sąsiedztwie istniejącego obiektu wykonana została już dolna konstrukcja nowego mostu. Wykonawca przygotowuje się do spawania górnych elementów kratownicy. Następnie wszystkie elementy – dolna i górna – zostaną ze sobą połączone. Kluczowym etapem prac będzie demontaż obecnego mostu, wzmocnienie filarów i przyczółków oraz usadowienie nowej konstrukcji na podporach. W tym celu użyty zostanie specjalistyczny dźwig. W końcowej fazie na nowym moście ułożony będzie nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna. Planowane zakończenie prac nastąpi w tym roku.

Zadanie pozwoli na podniesienie prędkości przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h (obecnie 100 km/h), a towarowych 100 km/h (obecnie 80 km/h). Inwestycja zapewni sprawne i bezpieczniejsze przejazdy pociągów na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Codziennie kursują tędy składy pasażerskie i towarowe. Nowy obiekt zapewni sprawne połączenia dalekobieżne m.in. Poznań – Kraków, Gdynia – Łódź – Kraków oraz regionalne Łódź – Drzewica.


Przeprawę nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim stanowią dwa mosty. Jeden z nich na linii Łodzi przez Tomaszów Maz. w stronę Opoczna i Skarżyska-Kamiennej (nr 25) został wyremontowany w 2015 roku. Obecnie budowana konstrukcja powstaje na równoległej linii z Tomaszowa Maz. w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej oraz Radomia (nr 22).

źródło: PKP PLK