Najważniejsze wideo w lodzkie

Kolejne nowe ekopracownie w Szkole Podstawowej nr 12 oraz w Przedszkolach nr 5 i 20

etm1010Untitled
fot. UM Tomaszów Mazowiecki

Szkoła Podstawowa nr 12 w ZS-P nr 2 oraz Przedszkole nr 5 w ZS-P nr 9 i Przedszkole nr 20 w ZS-P nr 4 zyskały nowe ekopracownie zewnętrzne. Dzięki pozyskanemu przez Urząd Miasta dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wszystkie trzy placówki dysponują ekopracowniami (pod chmurką) do nauki przedmiotów przyrodniczych.

W Szkole Podstawowej nr 12 przy ul. Wiejskiej został utworzony zewnętrzny punkt dydaktyczny pod nazwą „Punkt obserwacyjny w brzozowym zagajniku". Prowadzone obserwacje, lekcje „pod chmurką", znacząco podniosą poziom wiedzy naszych uczniów z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej oraz wpłyną na kształcenie postaw proekologicznych i indywidualnej odpowiedzialności za środowisko. Ekopracownia została zaprojektowana w „brzozowym zagajniku", w kształcie prostokąta. W krótszym z boków, przylegającym do budynku pływalni szkolnej umieszczona została rabata, gdzie posadzono rośliny wieloletnie, rodzimego pochodzenia. Obok rabaty stanęła wiata z wyposażeniem – mogąca pomieścić całą klasę – przy ławostołach z blatami wyposażonymi w gry edukacyjne. Wzdłuż dłuższych boków stanęły tablice i gry edukacyjne, stacja meteorologiczna, zegar słoneczny oraz hotel dla owadów. Nie zapomniano także o koszu na odpady – zgodnego z zasadą segregacji śmieci. Ławki wśród brzóz dopełniają krajobraz ekopracowni pod chmurką.

Zajęcia będą nieodpłatne i skierowane do wszystkich uczniów placówki.

Pozyskane dofinansowanie wyniosło 59 850,00 zł. Koszt całkowity utworzenia zewnętrznego punktu dydaktycznego to 63 000,00 zł.

W Przedszkolu nr 5
przy ul. Niskiej powstała „Zielona sala zajęć" zlokalizowana na terenie ogrodu przedszkolnego położonego w tylnej części budynku. Zielona sala będzie miała ogromny wpływ na zmianę klasycznego podejścia do procesu nauczania i wychowania w przedszkolu na rzecz bezpośredniego doświadczania przez dzieci wpływu natury i działania na stan zdrowia, samopoczucie i rozwój intelektualny i fizyczny. Na terenie znalazła się zadaszona - altana – dostosowana wielkością do prowadzenia zajęć w grupach W altanie są gry dydaktyczne - plenerowe: „Znajdź mój dom", „Posegreguj odpady-chroń środowisko". Altana została wyposażona w ławy i stolik oraz donice, w których dzieci będą siać i sadzić rośliny. Na terenie wokół altany, tak jak w sali zajęć przedszkolnych, powstały cztery kąciki zainteresowań, które zostały obsadzone i zagospodarowane tematycznie:

1) „kącik przyjaciela zwierząt" – na starodrzewie znajdującym się w przedszkolnym ogrodzie (świerki i stara brzoza) zawisną budki lęgowe dla ptaków, stanie domek-hotel dla owadów, domki dla owadów oraz domek dla jeża, powstanie ptasia stołówka - karmnik dla ptaków

2) „kącik małego ogrodnika" – podwyższone grządki do samodzielnego sadzenia przez dzieci warzyw, jadalnych kwiatów i innych roślin użytkowych, obok których posadzone zostaną wieloletnie zioła – grządka ziołowa – oraz krzewy owocowe;

3) „kącik naturalistyczny – łąka kwietna" – tu wysiane zostały przez dzieci nasiona kwiatów charakterystycznych dla naturalnych polskich łąk i przyjazne pszczołom i innym owadom oraz posadzone cebule wiosennych kwiatów, które już wiosną będą zwabiały owady, stanie tutaj ławostół edukacyjny z pszczelimi warcabami oraz gra plenerowa „Cykle rozwojowe" oraz poidełko dla owadów;

4) „kącik relaksacyjno-sensoryczny" – pomiędzy już rosnącymi drzewami (jarząbami) posadzone zostały drzewa liściaste do małych ogrodów (np. wiśnia piłkowana, ozdobna jabłoń), krzewy i byliny kwitnące m.in. zwabiające motyle sprzyjające procesowi wyciszenia, odpoczynku, regeneracji psychicznej. Na ogrodzeniu zawisną domki dla motyli. Tu powstała ścieżka „bosych stóp", dzięki której dzieci stąpając po zróżnicowanej powierzchni poznają różnorodne faktury, angażując przy tym zmysł dotyku.

Z wykorzystaniem „Zielonej Sali zajęć" będzie realizowany program edukacyjny Ekoprzedszkolaki, odbywać się też będą zajęcia z zakresu ekologii, nauka segregowania śmieci, dzieci będą sadzić cebule kwiatów oraz pomidory, ogórki, cukinię. Ważnym elementem edukacyjnym będzie nauka dbania o rośliny i cały ogród.

Zajęcia będą nieodpłatne i skierowane do wszystkich przedszkolaków.

Pozyskane dofinansowanie wyniosło 59 905,00 zł, a koszt całkowity to 63 055,00 zł.

W Przedszkolu nr 20 przy ul. Sikorskiego powstał ogród edukacyjno – sensoryczny z wydzielonymi strefami: badawczą i sensoryczną. Zostały zainstalowane 2 manipulacyjne tablice edukacyjne – „Czyj to liść?" i „Co ze mnie wyrośnie?", edukacyjny kosz na odpady, 2 ławostoły do prowadzenia zajęć dydaktycznych w terenie, tablica kredowa zewnętrzna oraz stacja meteorologiczna. Na drzewach miejsce znalazły budki lęgowe dla ptaków. Zakupione zostały także drewniane donice dla każdej z 5 grup, w których dzieci uprawiają miniogródki. W trakcie realizacji zadania została wykonana z materiałów naturalnych ścieżka sensoryczna.

Centrum projektu to ogród zachęcający do zwiedzania i aktywności. W ogrodzie znalazły miejsce różnorodne rośliny pobudzające wszystkie zmysł: dotyk, wzrok, węch, słuch, smak. Ogród można przemierzać wędrując po ścieżce wysypanej kolorowym żwirem oraz wyłożonej plastrami drzewa.

W ramach projektu zakupiono także wiele pomocy dydaktycznych, z których przedszkolaki korzystają podczas zajęć dydaktycznych. Są to między innymi: lupy, lornetki, gry dydaktyczne o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, prasy do kwiatów, zestaw do filtrowania wody, mikroskop cyfrowy, klocki Energetyka wiatrowa, stacja obserwacji dżdżownic, narzędzia ogrodnicze, okazy przyrodnicze zatopione w pleksi, symulator obiegu wody w przyrodzie, pochłaniacz dźwięku.

Powstały punkt dydaktyczny już stał się atrakcją dla przedszkolaków, ich rodzin i mieszkańców okolicznego osiedla.

Pozyskane dofinansowanie wyniosło 59 899,98 zł. Koszt całkowity to 63 049,98 zł.

Źródło: UM Tomaszów Mazowiecki