Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów, będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony.Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to projekt, który zmieni oblicze transportu kolejowego w centrum Polski. Na trasie podziemnego połączenia pod centrum miasta znajdą się trzy przystanki – Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz największy z nich,Łódź Koziny. Każdy z nich będzie miał trzy podziemne kondygnacje. W odróżnieniu od pozostałych dwóch przystanków, na Kozinach pociągi zatrzymywać się będą na dwóch poziomach -2 i -3. Poziom -1 to hol komunikacyjny dla podróżnych. Wygodne przemieszczanie się miedzy poziomami zapewnią podróżnym windy oraz schody stałe i ruchome.
Rosną perony na Kozinach
Obecnie na Kozinach, na najniższym poziomie, rozpoczęła się budowa peronów – ich konstrukcje są zbrojone i zalewane betonem. Jednocześnie wylewane są stropy nad poziomami -2 i -1. Przystanek Łódź Koziny będzie mieć ponad 260 m długości i o około 75 m szerokości. Taka powierzchnia wymaga odpowiednich rozwiązań technicznych. Strop nad najniższym poziomem -3 wsparty jest na 75 słupach. Natomiast nad poziom -2 strop wspiera 40 słupów.
Głębokość przystanku to niemal 30 metrów – w jego wnętrzu byłby w stanie zmieścić się dziesięciopiętrowy wieżowiec. Do budowy przystanku wykorzystanych zostanie 50 tys. m³ betonu a dziennie na przystanku zużywa się go około 115 m³ .
W tunelach jednotorowych, które wydrążyła maszyna TBM Faustyna, w większości ułożono warstwy betonu pod budowę torów. Następnie przygotowane zostanie podtorze, wybudowane perony techniczne, zamontowane zostaną niezbędne instalacje.
Projekt jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską. Więcej informacji o projekcie https://tunel-laczypolske.pl.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Głównym wykonawcą prac jest PBDiM z Mińska Mazowieckiego.
źródło: PKP