"Miękkie" hybrydy dla piotrkowskiego MZK po odbiorze technicznym. Kiedy przyjadą do naszego miasta?

dsc03210-1-1670570077
UM Piotrków Trybunalski

Jeszcze w tym miesiącu do Piotrkowa Trybunalskiego trafią nowiutkie hybrydowe autobusy, które samorząd zamówił na potrzeby uzupełnienia taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji. W miniony czwartek pracownicy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta oraz MZK brali udział w odbiorze technicznym nowo wyprodukowanych dla naszego miasta „miękkich" hybryd.

- Nasze zadania polegały przede wszystkim na sprawdzeniu, czy autobusy spełniają warunki zamówienia i są zgodne z zapisami umowy zawartej między miastem a producentem – relacjonują pracownicy ZDiUM i informują, że autobusy jeszcze w grudniu przyjadą do Piotrkowa, a w styczniu powinny obsługiwać już linie.

To będą pierwsze "eko" emzetki, jakie zasilą tabor miejskiej komunikacji. Przypominamy, że umowa oprócz zakupu sześciu autobusów obejmuje również usługę serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego, szkolenia dla kierowców i osób, które będą je naprawiać. W ramach serwisu firma dostarczy także zestaw specjalistycznego oprogramowania i narzędzi służących do diagnostyki i serwisu autobusów.

„Miękka hybryda" (mild hybrid) Solarisa składa się z trzech podstawowych elementów: maszyny elektrycznej, systemu magazynowania energii i sterownika układu odpowiedzialnego za nadzorowanie pracy systemu. Maszyna elektryczna spełnia dwa zadania: jest generatorem, który podczas hamowania odzyskuje energię i ładuje baterie, a następnie w trakcie przyspieszania zamienia się w silnik elektryczny, który wspomaga pracę silnika spalinowego.

Koszt zakupu autobusów hybrydowych oraz szkolenia załogi MZK to blisko 8,4 mln zł.

Sześć „miękkich" hybryd to pierwsze ekologiczne autobusy, jakie trafią do Piotrkowa w ramach wymiany floty MZK na przyjazną dla środowiska. 

- W 2023 r. przyjedzie do nas siedem pierwszych autobusów elektrycznych, a w 2024 r. kolejnych pięć „elektryków". Całą procedurę zakupu ekologicznych autobusów, czyli zarówno 6 miękkich hybryd oraz 12 „elektryków", w imieniu miasta prowadzi Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta -przekazują miejscy urzędnicy.

Wymiana taboru realizowana jest w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie na zakup „elektryków" wraz ze stacjami ładowania i szkoleniem kadry wydamy 55,3 mln zł.
Montaż finansowy: 32,6 mn zł są to środki własne, a 22,75 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.

- Dofinansowanie jest istotne, jednak warto podkreślić duży wysiłek finansowy z budżetu miasta, czyli pieniędzy mieszkańców. Wyłożymy na to zadanie prawie 32,6 mln zł - podsumowuje prezydent Krzysztof Chojniak.