Miejskie Usługi Komunikacyjne (MUK) w Zgierzu przygotowują się do wprowadzenia kompleksowych i odważnych zmian w funkcjonowaniu transportu publicznego.
Reforma, którą już wkrótce odczują mieszkańcy, to nie tylko aktualizacja siatki połączeń, ale całkowicie nowe podejście do komunikacji, którego celem jest stworzenie systemu odpowiadającego na realne potrzeby mieszkańców, przyjaznego dla środowiska oraz dostosowanego do wyzwań współczesności i przyszłości.
Optymalizacja siatki połączeń i zwiększenie efektywnościFundamentem nowego systemu będzie optymalizacja istniejącej sieci połączeń. Planowane jest skoncentrowanie ruchu wokół siedmiu kluczowych linii: autobusowych – A, B, C, D, E, tramwajowej nr 45 i w przyszłości 46. Mieszkańcy zyskają układ połączeń oparty na strukturze korytarzy transportowych. Koncentracja na wybranych trasach pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursów, poprawę punktualności, a także znaczące podniesienie jakości usług świadczonych pasażerom.
Poprawa dostępności i wprowadzenie biletów czasowychIstotnym elementem reformy jest również planowanie przystanków w oparciu o strefę dojścia. Choć obowiązujące przepisy mówią o 500 metrach jako standardzie dostępności przystanków, w Zgierzu w partycypacyjnym procesie debaty z Radami Osiedli, MUK będzie planował układ przystanków i punktów przesiadkowych tak, by osiągnąć jak najlepszy standard wynoszący ok. 350 m w oparciu o wytyczne do planowania tras komunikacji ustalone z Radami.
Nowa taryfa, która zostanie wprowadzona wraz ze zmianami, obejmie bilety czasowe oraz migawkę, pozwalające na elastyczne podróżowanie z możliwością przesiadek w ramach jednej opłaty. To rozwiązanie nie tylko zwiększy wygodę korzystania z transportu zbiorowego, ale również obniży koszty podróży dla wielu mieszkańców.
W ramach poprawy dostępności do informacji pasażerskiej wdrożone zostaną także nowe nośniki informacji. Pasażerowie będą mieli dostęp do komunikatów informujących o aktualnej lokalizacji pojazdów, takich jak informacje o nazwie przystanku, na którym autobus się aktualnie znajduje oraz zapowiedzi kolejnych przystanków.
Wprowadzenie transportu na żądanie – systemu przyszłościJedną z najważniejszych innowacji będzie wprowadzenie rozwiązań opartych na systemie transportu na żądanie (DRT – Demand Responsive Transport). Przejazdy będą odbywać się według dynamicznie planowanych tras, a podróż będzie można zarezerwować z wyprzedzeniem. Transport DRT w znaczący sposób zwiększy dostępność dla osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z ograniczoną mobilnością i stanowi rozwiązanie dla wykluczenia komunikacyjnego.
Wprowadzenie DRT w Zgierzu to całkowicie nowe spojrzenie na komunikację publiczną, które ma na celu nie tylko poprawę dostępności transportu, ale przede wszystkim zoptymalizowanie wykorzystania zasobów. Nowy model pozwoli na bardziej racjonalne gospodarowanie flotą pojazdów, zmniejszenie emisji CO₂ i ograniczenie kosztów eksploatacyjnych, bez konieczności rezygnacji z jakości świadczonych usług. Transport na żądanie, choć w Polsce wciąż postrzegany jako nowatorski, jest już stosowany w wielu europejskich krajach.
Ekologiczne podejście i przygotowanie na społeczne plany klimatyczneZmiany planowane przez Miejskie Usługi Komunikacyjne są również odpowiedzią na wyzwania związane ze społecznym planem klimatycznym. W nadchodzących latach regulacje unijne i krajowe będą wymagały od miast ograniczenia emisji szkodliwych substancji i dostosowania transportu publicznego do nowych, bardziej ekologicznych standardów. Reforma komunikacji w Zgierzu już teraz wyprzedza te wymagania, czyniąc miasto bardziej odpornym na zmiany klimatyczne i przygotowując je na przyszłe regulacje prawne.