Najważniejsze wideo w lodzkie

Najstarsza wojewódzka parowozownia będzie jak nowa

8405da0d57a205550eedb8a873d39c90_XL
fot. Urząd Marszałkowski w Łodzi

Parowozownia w Skierniewicach to jeden z najstarszych obiektów w Polsce związanych z koleją. Remont zabytku jest wspierany przez samorząd województwa łódzkiego.

Historia parowozowni sięga roku 1845, kiedy otwarto pierwszy odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Lokomotywownię zlokalizowano naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego. Główny element obiektu stanowi hala postojowa dla parowozów wybudowana w 1862 roku. W 1994 roku staraniem Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei kompleks został wpisany do rejestru zabytków. W 2002 roku parowozownia stała się własnością stowarzyszenia, co pozwoliło rozpocząć jej rewitalizację. Prace, które służą ocaleniu tego miejsca od zniszczenia i zapomnienia wspiera samorząd województwa łódzkiego. Ponad 300 tys. zł przeznaczono na największy obiekt kompleksu, XIX-wieczną wachlarzową halę parowozową. To właśnie w jej wnętrzu oraz na przyległym do hali terenie znajduje się jedna z największych w kraju kolekcji historycznego taboru i urządzeń kolejowych. Jest ona tworzona przez stowarzyszenie od roku 1988.

- Dostaliśmy ten obiekt w prezencie od Skarbu Państwa. Naszym zamysłem jest utworzenie tutaj muzeum kolejnictwa. Najpierw musimy jednak zabezpieczyć nasze eksponaty, stąd remont świetlika w hali wachlarzowej. Do tej pory na przeprowadzone prace wydaliśmy już ponad milion złotych - mówi Andrzej Paszke, członek Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Obecnie w parowozowni znajduje się ponad 120 obiektów. Można tu zobaczyć historyczne lokomotywy, wagonowy, pojazdy specjalne, ale też urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej, wyposażenia warsztatowego, akcesoria kolejowe.

- Wiele jednostek ze względu na swój stan oraz wiek oczekuje na renowację. Część maszyn pozostała sprawna technicznie. Oprócz europejskich unikatów i perełek taboru, niemal całkowicie zostało zachowane wyposażenie związane z obsługą trakcji parowej i wyposażenie warsztatowe – mówi Andrzej Paszke

Najstarszy pojazd, który stoi w parowozowni to wagon towarowy sprzed 1868 roku, który pochodzi z Wielkiego Księstwa Hanowerskiego.

- Staramy się, aby wiedza na temat skierniewickiego taboru kolejowego nie zanikła. Informacja o tym jak wyglądała nasza historia jest niezwykle ważna. To nas rozwija i kształci. Ta kolej kiedyś się zaczynała, kiedyś się rozwijała. Teraz rozwija się inaczej i biegnie w innym kierunku. Zawsze jest ciekawa i fascynująca - mówi pan Andrzej.

Samorząd województwa łódzkiego na remont obiektu i zabezpieczenie eksponatów przekazał ponad 500 tys. zł z programu ,,Łódzkie ratuje zabytki".

Parowozownia jest znana nie tylko miłośnikom kolei, ale też filmowcom. Wagony kryte były wykorzystane w filmach, m.in. w „Liście Schindlera" oraz „Pianiście". Pojawiały się one również w produkcjach dokumentalnych.

źródło: Urząd Marszałkowski w Łodzi