Sześć firm złożyło oferty w przetargu na dokumentację projektową przebudowy mostu na Pilicy w Sulejowie w ciągu drogi krajowej nr 12. - Cztery oferty mieszczą się w kwocie, którą zamierzamy przeznaczyć na ten cel (1,6 mln zł). Najtańszą ofertę w wysokości 1,1 mln zł złożyło konsorcjum firm E&C i Protechnicon, a najdroższą, opiewającą na 1,8 mln zł, firma Value Engineering - podaje GDDKiA w Łodzi,
Ze względu na swój wiek, stopień wyeksploatowania i bardzo duży ruch, jaki przenosi - około 21 tys. pojazdów na dobę wg GPR 2020/21- funkcjonująca przeprawa wymaga pilnej przebudowy.
- Należy podkreślić, że jednym z najistotniejszych zadań, które zostanie postawione przed przyszłym projektantem, będzie opracowanie czasowej organizacji ruchu. W szczególności będzie ona musiała uwzględniać potrzeby przewoźników i szeroko rozumianego transportu ciężkiego - przekazują pracownicy GDDKiA w Łodzi.
Most usytuowany jest na jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków DK12 między wschodnią i zachodnią granicą kraju. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się skrzyżowanie z DK74. Podczas prowadzenia prac remontowych niezbędne będzie zorganizowanie przeprawy tymczasowej, co znacząco utrudnia okoliczna zabudowa.
Konieczne będzie również uzyskanie szczegółowych uzgodnień z władzami Sulejowa w zakresie koncepcji mostu tymczasowego wraz z ewentualnym przeprowadzeniem objazdu lokalnymi drogami w mieście (w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego mostu).
Strategiczne położenie Sulejowa – w tym brak innych przepraw drogami krajowymi przez Pilicę w bliskim sąsiedztwie miasta – wymusza wskazanie innych, wyznaczonych w większej odległości objazdów dla transportu ciężkiego: przez DK48 od strony północnej lub DK42 od południa. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, będzie to oznaczało dodatkowych kilkadziesiąt kilometrów do pokonania.
Co i kiedy zostanie wykonane?
- Zakres prac przy samym moście jest również bardzo szeroki. Konieczne będzie rozebranie istniejącego ustroju nośnego, dokładne przebadanie stanu podpór i w razie potrzeby wykonanie napraw, ewentualnie ich przebudowy. Następnie trzeba będzie odbudować cały ustrój nośny wraz z wyposażeniem (chodnikami, nawierzchnią, oświetleniem, dylatacjami, barierami, itp.) oraz dodatkowo wykonać kanał technologiczny - dodaje GDDKiA.
Jednocześnie wykonawca będzie musiał wybudować w sąsiedztwie remontowanego obiektu most tymczasowy, po którym będzie odbywał się ruch lokalny pojazdów o masie do 24 ton (w tym autobusów). Chodzi o zapewnienie mieszkańcom Sulejowa dojazdów do pracy, szkół i na uczelnie do pobliskiego Piotrkowa Trybunalskiego.
- Przewidujemy, że przygotowania i prace projektowe powinny zakończyć się pod koniec 2027 roku. Budowa ma być realizowana między IV kwartałem 2028 r. i IV kwartałem 2029 r. - podsumowują drogowy z łódzkiej Generalnej Dyrekcji.