Dziewięć przedsiębiorstw zgłosiło się do przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi dla rowerów, która połączy Przygłów z Sulejowem wzdłuż drogi krajowej nr 12. Inwestycja będzie kontynuacją zakończonej w ubiegłym roku ścieżki pieszo-rowerowej z Piotrkowa Trybunalskiego do Przygłowa. Dzięki niej powstanie spójna, bezpieczna trasa dla rowerzystów i pieszych, biegnąca wzdłuż całego, 11-kilometrowego odcinka między Piotrkowem a Sulejowem.
Nowa infrastruktura ma szczególne znaczenie ze względu na duże natężenie ruchu na DK12. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021, średni dobowy ruch na tym fragmencie drogi sięga aż 21 tysięcy pojazdów, a w godzinach szczytu przekracza nawet 25 tysięcy. Co istotne, około 30 procent z nich stanowią pojazdy ciężarowe. W takich warunkach podróż rowerem jest dziś praktycznie niemożliwa i niebezpieczna.
Jak podkreślają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi:
- Stworzenie możliwości bezpiecznego przejazdu rowerem między obiema miejscowościami (zwłaszcza w okresie letnim), będzie stanowiło alternatywę komunikacyjną, np. dla wielu mieszkańców Sulejowa pracujących, bądź uczących się w Piotrkowie Trybunalskim.
Dzięki inwestycji wielu mieszkańców zyska realną możliwość wyboru ekologicznego i często szybszego środka transportu.
- Wielu z nich z pewnością wybierze wygodną i bezpieczną podróż do pracy rowerem, tym bardziej, że czas przejazdu może być porównywalny z samochodem, a nawet krótszy – dodają pracownicy Dyrekcji.
W ramach kontynuacji ścieżki między Piotrkowem a Przygłowem, powstanie kolejny, 3-kilometrowy odcinek drogi dla pieszych i rowerów. Na początkowym fragmencie, o długości blisko kilometra, zostanie wybudowana droga zbiorcza o szerokości 4 metrów, z warunkowym dopuszczeniem ruchu samochodowego. Następnie powstaną dwa kolejne odcinki o łącznej długości 1,85 km i szerokości 3 metrów, rozdzielone 425-metrowym fragmentem, który wykona gmina Sulejów. Ostatnim elementem inwestycji będzie 160-metrowa ścieżka piesza o szerokości 2 metrów.
Projekt przewiduje również budowę dwóch nowych, doświetlonych przejść dla pieszych, wykonanie kanału technologicznego oraz przebudowę odwodnienia i zjazdów.
- Przewidujemy, że umowę podpiszemy jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie projektu. Następne trzy miesiące będą przeznaczone na uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę (ZRID). Kolejne 18 miesięcy będą trwały prace budowlane, przy czym nie będą się do nich wliczały tzw. okresy zimowe, czyli od 16 grudnia do 15 marca - informuje łódzki oddział GDDKiA
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już za kilka lat mieszkańcy Piotrkowa, Przygłowa i Sulejowa będą mogli poruszać się między miejscowościami nowoczesną, bezpieczną trasą rowerową, która stanie się ważnym elementem regionalnej infrastruktury komunikacyjnej i turystycznej.
Foto: GDDKiA w Łodzi