Rada Miasta Zduńska Wola jednogłośnie przyjęła stanowisko w sprawie likwidacji przejazdu kolejowego na ulicy Szadkowskiej i budowy w jego miejscu tunelu lub wiaduktu. Mieszkańcy od lat skarżą się na coraz dłuższe oczekiwanie przed zamkniętymi rogatkami, a obecnie – w związku z przebudową drogi wojewódzkiej nr 482 i wyznaczeniem objazdu – sytuacja stała się jeszcze bardziej uciążliwa.
Radni podkreślają, że to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządca infrastruktury kolejowej, są kompetencyjnie odpowiedzialne za rozwiązanie tego problemu. – Bezkolizyjny ruch w kierunku Szadku to obecnie konieczność – mówi radny Piotr Pacelt, inicjator przyjęcia stanowiska. – Kierowcy spędzają w korkach na przejeździe coraz więcej czasu, a rozwiązanie jest możliwe przy właściwym podejściu PKP PLK. Kolej powinna opracować koncepcję, a następnie przygotować projekt i wykonać inwestycję.
Przypomnijmy, że poprzednie pismo w tej sprawie skierowano we wrześniu 2023 roku do Ministerstwa Infrastruktury, władz PKP oraz innych instytucji. Wówczas spółka PKP PLK zasłoniła się brakiem możliwości technicznych oraz brakiem pieniędzy. Jak przypominają zduńskowolscy urzędnicy, to właśnie kolej w 2018 roku planowała przebudowę ulicy Szadkowskiej i budowę wiaduktu drogowego nad torami w ramach modernizacji linii kolejowej nr 14. W 2020 roku z tych planów jednak zrezygnowano, ograniczając się do przebudowy samego przejazdu.
– Treść tego stanowiska ma związanie z tym co ma miejsce teraz w Zduńskiej Woli. Starania o budowę wiaduktu lub tunelu trwają od prawie 10 lat – podkreśla radny Piotr Pacelt. Dlaczego teraz? – Ta rada nie zajmowała się jeszcze stanowiskiem, a przebudowa drogi wojewódzkiej 482 spowodowała zmianę potoku pojazdów, który jeszcze wydatniej pokazał problem. Jeszcze bardziej widać jak rozwiązanie ruchu pojazdów w tym miejscu jest ważne.
Zgodnie z prawem, to kolej zarządza przejazdami i odpowiada za inwestycje związane z ich przebudową. Radni wskazują, że możliwym rozwiązaniem byłaby budowa tunelu pod torami z dwoma rondami na wjeździe do niego.
Przyjęte przez radnych stanowisko z 29 października 2025 roku trafi do szeregu instytucji i władz – Ministra Infrastruktury, Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Wojewody Łódzkiego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Starosty Powiatu Zduńskowolskiego, Prezydenta Miasta Zduńska Wola, Wójta Gminy Zduńska Wola oraz posłów z okręgu wyborczego nr 11.
Rada liczy, że tym razem apele mieszkańców i samorządu zostaną potraktowane poważnie, a władze kolejowe wrócą do koncepcji bezkolizyjnego rozwiązania ruchu na ulicy Szadkowskiej. Poniżej treść przyjętego stanowiska:
„Radni Rady Miasta Zduńska Wola ponownie zwracają się do Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych S.A. o przystąpienie do etapu projektowania i szybkiej likwidacji przejazdu kolejowego w poziomie szyn w ciągu drogi powiatowej Nr 4907E ulicy Szadkowskiej w Zduńskiej Woli i linii kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola oraz budowy w jego zastępstwie tunelu lub wiaduktu kolejowego jako rozwiązania bezkolizyjnego.
Miasto Zduńska Wola już wcześniej sygnalizowało potrzebę przebudowy przejazdu kolejowego na rzecz nowoczesnego rozwiązania wielopoziomowego zapewniającego płynność ruchu drogowego. W konsekwencji przystąpienia w roku 2025 przez samorząd województwa łódzkiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi do przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 482 w Zduńskiej Woli, problem braku wystarczającej przepustowości istniejącego przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Szadkowskiej stał się jeszcze bardziej widoczny, a w godzinach szczytu ten ciąg drogowy przestał pełnić swoją funkcję i jest czasowo nieprzejezdny. Ruch z drogi wojewódzkiej przeniósł się obecnie na drogi niższych kategorii i to jeszcze bardziej uwydatniło problem, z którym zmagamy się od lat.
Rozwiązanie tej sytuacji jest możliwe tylko poprzez kontynuację przez Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A. przerwanego w roku 2020 procesu likwidacji przejazdu kolejowego. Zaniechany w omawianej części Projekt Lot D miał zlikwidować przejazd kat. A w km 3,450 na linii kolejowej nr 739 (i jednocześnie linii kolejowej 14 i 811 – przejazd wspólny na 3 liniach kolejowych), a w zamian zbudować obok wiadukt drogowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W żywotnym interesie Miasta Zduńska Wola, obchodzącego właśnie 200 lecie uzyskania praw miejskich, w interesie jego mieszkańców, przedsiębiorców, a także pozostałych samorządów lokalnych, jest podjęcie inwestycji, która w sposób kompleksowy i trwały przywróci płynność ruchu na przecięciu dróg kolejowych i kołowych w naszym mieście. Potwierdziły się nasze obawy o paraliż komunikacyjny i zagrażające bezpieczeństwu mieszkańców problemy z dojazdem służb ratunkowych – policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz pogotowia energetycznego i gazowego. To może w skrajnym przypadku sprowadzić bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia zduńskowolan.
Zarówno kompetencje ustawowe, jak i odpowiednie środki finansowe oraz wiedzę i doświadczenie, niezbędne przy prowadzeniu tak ważnych inwestycji, ma jedynie spółka Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A. Tylko ten podmiot, a nie samorządy lokalne, może i powinien podjąć inwestycję stosownie do treści art. 28 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2025 r. poz. 889) stanowiącego, że „Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku – w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei(…)
Do zarządów kolei należy również (…) budowa wiaduktu lub tunelu w miejscu krzyżowania się drogi publicznej z torami kolejowymi w razie budowy nowej lub zmiany trasy istniejącej linii kolejowej, zwiększenia liczby torów, elektryfikacji linii, zwiększenia szybkości lub częstotliwości ruchu pociągów."
Pierwszy pociąg przejechał przez stację w Zduńskiej Woli 123 lata temu. Dokładnie 15 listopada 1902 roku przejechał skład wiozący pasażerów z Warszawy do Kalisza. Wtedy stwarzało to perspektywę rozwoju i połączenia, Teraz ta linia kolejowa i przejazd w poziomie szyn zamiast łączyć, dzieli nasze miasto i cały powiat zduńskowolski.
Radni Miasta Zduńska Wola popierają wszelkie działania podejmowane przez mieszkańców, samorządy lokalne i ich przedstawicieli, posłów z okręgu wyborczego nr 11, senatorów oraz administrację rządową, zmierzające do rozpoczęcia i szybkiego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego w ciągu ulicy Szadkowskiej, przerwanego w roku 2020.
Liczymy na Państwa stanowczą i szybką reakcję, która rozwiąże nasze problemy i spełni nasze marzenia o nowoczesnym układzie drogowo – kolejowym. Deklarujemy wszelką możliwą współpracę i pomoc w realizacji tego celu".
Foto: UM Zduńska Wola