Najważniejsze wideo w lodzkie

Uczniowie z Łódzkiego namawiają do cyfrowego detoksu

b17ff92f35e7ced641171552d5fbe73e_XL
fot. Urząd Marszałkowski w Łodzi

Mimo że urodzili się już w dobie internetu, a ciągły dostęp do technologii to dla nich codzienność, młodzi łodzianie zachęcają do tego, by choć na chwilę odłożyć telefony i ze świata wirtualnego wrócić do rzeczywistości. Licealiści z Łodzi rozpoczęli kampanię „Turn it off" skierowaną m.in. do pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Do cyfrowego detoksu namawia pięcioro uczniów z trzech łódzkich liceów ogólnokształcących – III, IV i XV. W stworzonej kampanii społecznej „Turn it off" prezentują niepokojące statystyki. Wskazują m.in. na to, że zdecydowana większość osób w wieku od 16 do 24 roku życia korzysta z telefonów w trakcie jazdy samochodem, media społecznościowe wpływają na ponad 70% decyzji zakupowych, a tzw. Generacja Z spędza z telefonem w ręku ponad 6 godzin dziennie. Licealiści podkreślają też, że przerwa od technologii może przynieść liczne korzyści, również zdrowotne. Pozwala zredukować stres oraz poprawić koncentrację i jakość snu.

- Problem uzależnienia od telefonów to kwestia, o której nie mówi się wystarczająco. My chcemy informować o konsekwencjach i niebezpieczeństwach wynikających z nadużywania telefonów. Nasz projekt koncentruje się na edukacji ludzi, głównie młodzieży na ten temat – mówi Jan Leśniewski z IV LO w Łodzi.

Licealiści zachęcają do tego, by odłożyć telefon i na przykład wyjść na spacer, poćwiczyć, zrobić gruntowne porządki, poczytać książkę, czy po prostu spędzić czas z bliskimi bez ciągłego wpatrywania się w ekran.

- Informacji można szukać na przykład na naszych profilach w social mediach. To dobre źródło edukacji. Staramy się, żeby nasze posty dawały przydatne wskazówki, jak walczyć z uzależnieniem od telefonu. Warto się też zastanowić, czy poświęca się wystarczająco dużo czasu na inne czynności – podkreśla Zuzanna Janiak, uczennica III LO w Łodzi.

Do zmiany nawyków licealiści namawiają też pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na ekranach w pociągach ŁKA podróżni mogą już wypatrywać spotu promującego kampanię „Turn it off".

- Dodatkowo prowadzimy zajęcia w szkołach i ogólnodostępne warsztaty o różnorodnej tematyce – od robótek ręcznych, przez gry planszowe po sztuki walki. Chcemy w ten sposób zachęcać użytkowników do tego, by na chwilę odłożyli telefon i zajęli się czymś produktywnym – mówi Zuzanna Nowańska, uczennica III LO w Łodzi.

Projekt „Turn it off" został przygotowany w ramach ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która pozwala uczniom z całego kraju realizować działania społeczne. Szczegóły można znaleźć na profilach kampanii w mediach społecznościowych

źródło: Urząd Marszałkowski w Łodzi