Udane efekty "Mega-szóstki" w SOSW w Bełchatowie

glowne2-1611582748

Do czerwca tego roku potrwa projekt pt. „Mega szóstka – rozwijanie indywidualnego podejścia do ucznia niepełnosprawnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Bełchatowie", którego celem jest podniesienie u 30 niepełnosprawnych uczniów szkoły podstawowej kompetencji kluczowych oraz rozwijanie u 37 nauczycieli indywidualnego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Placówka i jej podopieczni już cieszą się efektami przedsięwzięcia.

„Mega szóstka - rozwijanie indywidualnego podejścia do ucznia niepełnosprawnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bełchatowie" to projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 i realizowany od października 2019 r. w SOSW. Wartość całkowita projektu wynosi 1 034 275,90 zł, w tym dofinansowanie 961 876,58 zł.

- Już teraz po zrealizowaniu 1141 godzin zajęć dodatkowych, spośród zaplanowanych 2100, można stwierdzić, że uczestniczący w projekcie uczniowie mają mniejsze trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych, są bardziej samodzielni i lepiej przygotowani do życia w społeczeństwie – podsumowuje Małgorzata Stemplewska, dyrektor SOSW. - Ponadto placówka została doposażona w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia specjalistycznych terapii uczniów. Kupiliśmy także nowoczesne urządzenia TIK do podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów. Powstały nowoczesne pracownie do zajęć specjalistycznych.

W ramach realizacji programu 30 uczniów szkoły podstawowej uczestniczy w wybranych spośród 16 zaproponowanych zajęć specjalistycznych, tj.
1. Terapia logopedyczna.
2. Diagnoza i terapia ręki oraz sprawności grafomotorycznej u dzieci
3. Wykorzystanie elementów Techniki Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ)w rozwoju umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
4. Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego.
5. Zajęcia komputerowe- wykorzystanie nowoczesnych technologii w komunikacji alternatywnej dla uczniów ze spektrum autyzmu.
6. Terapia integracji sensorycznej.
7. Terapia sensomotoryczna.
8. Terapia NeuroTektylna.
9. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata-Snoezelen.
10.Arteterapia i rozwijanie kreatywności.
11.Trening uwagi słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa.
12.Terapia dźwiękiem.
13.Koło przedsiębiorczego ucznia „Aktywny społecznie i zawodowo".
14.Zajęcia dla dzieci mających problemy manualne i grafomotoryczne.
15.Zajęcia usprawniające mowę i komunikację.
16.Zajęcia koła przyrodniczego.

Blisko czterdziestu nauczycieli, którzy realizują zajęcia w projekcie, uczestniczyło w różnych formach doskonalenia zawodowego, tj.
- kurs bazowy 3 -modułowy -Terapia behawioralna w teorii i praktyce;
- techniki SAZ (Stosowanej Analizy Zachowania) w pracy z osobą przejawiającą trudne zachowania;
- techniki SAZ (Stosowanej Analizy Zachowania) w rozwoju mowy i komunikacji;
- studia podyplomowe - nauczanie informatyki;
- szkolenie I i II stopnia z metody prof. Alfreda Tomatisa;
- szkolenia z zakresu technologii informacyjnej;
- terapia Neuro Taktylna MNRI® wg dr S. Masgutowej – kurs dwupoziomowy;
- terapia dźwiękiem I i II stopień;
- terapia sensomotoryczna;
- responsywny partner w zabawie.
Są to głównie szkolenia specjalizacyjne, organizowane przez nieliczne uczelnie, instytucje i stowarzyszenia mające uprawnienia do wydawania certyfikatów terapeuty i zaświadczeń.

SOSW w Bełchatowie